Budujú preliezky pre dospelých, aby svet držali v pohybe

Budujú preliezky pre dospelých, aby svet držali v pohybe

Na internete videli ľudí, ako cvičia na stojanoch na bicykle, lavičkách či detských preliezkach a o pár mesiacov už zakladali vlastný startup. Mladí študenti z firmy OCTAGO začali po Slovensku stavať plochy na cvičenie s vlastnou váhou tela. Dnes sa snažia z workoutového ihriska urobiť osobného trénera. 

„Všetko sa to začalo veľmi spontánne. Vybrali sme sa do mesta, vtedy sme žili v Piešťanoch, a začali hľadať miesto, kde by sme workout mohli robiť. Našli sme detské ihrisko s troma hrdzavými hrazdami a začali tam trénovať,“ hovorí Dušan Matuška, ktorý sa dnes hrdí titulom spolumajiteľ OCTAGO, hoci priznáva, že ešte pred pár rokmi nevedel na hrazde urobiť ani zhyb.

S pribúdajúcimi tréningmi sa komunita začínajúcich športovcov postupne rozrastala. Posilniť si svalstvo na hrdzavé detské ihrisko nakoniec niekoľkokrát v týždni prichádzalo 30 až 40 ľudí.

„Už to pre nás nebolo dostačujúce, preto sme zašli na magistrát a poprosili o poriadne workoutové ihrisko. Oni sa pre náš nápad nadchli a do pol roka bolo na svete,“ vraví Dušan o vtedy najväčšom ihrisku svojho druhu na Slovensku. Na slávnostné otvorenie prišlo až 400 ľudí a viacerí z nich chceli mať tiež podobné ihrisko vo svojom meste.

„Hovorili sme si – vieme, ako má byť ihrisko zostavené, lebo sme navrhovali jednotlivé prvky, hľadali dodávateľa, radili mestu. Máme dobrú skúsenosť. Poďme teda pretaviť našu záľubu do podnikania,“ spomína si Dušan. Koncom roka 2014 tak z úspor študentov a pôžičky rodiny vznikla eseročka.

Foto: Octago

Osemuholník

Súbory hrázd, stĺpov, bradiel, kovové konštrukcie. Ak sa človek zahľadí na workoutové ihrisko, každé je takmer rovnaké. „My sme chceli byť už na pohľad niečím iní, inovatívni a navrhli sme objímku, ktorá spája hrazdy so stĺpmi a vo finále vytvorí osemuholník,“ vysvetľuje Dušan. Osemuholník následne športoví nadšenci vložili do loga aj do názvu startupu. OCTAGO malo cveng.

Prvé ihrisko startupisti postavili v máji 2015. Dušan rozpráva, ako prišli na súkromnú záhradu do rodiny, ktorá mala dvoch synov. Bratia, ktorí spolu nemali ani desať rokov, vtedy trávili väčšinu svojho voľného času hraním hier v tablete. Klasické detské ihrisko na záhrade ich zabavilo len na dva týždne, potom oň už nejavili záujem.

„Keď sme začali na záhrade spájať hrazdy a stĺpy, deti si konštrukciu neustále skúšali a aby sme mohli pokračovať, museli sme ich z tyčí doslova zvesiť. Vtedy sme si potvrdili, že to má zmysel. Pred pár dňami som po troch rokoch znova stretol otca týchto chlapcov a s nadšením mi rozprával, že synov workoutové ihrisko stále baví a chce ho ešte rozšíriť,“ hovorí Dušan.

Od svojho prvého ihriska chlapci postavili už viac ako 50 ďalších po celom Slovensku, jedno v Rakúsku a ďalšie tri v Chorvátsku.

Chceli sme deti i dospelých naučiť, že pohyb je pre náš život rovnako dôležitý ako spánok.

Hľadá sa pridaná hodnota

V OCTAGO sa však spočiatku pasovali s definovaním biznis modelu. Nechceli byť len ďalšou firmou, ktorá stavia konštrukcie, chceli robiť viac. Rozhodli sa preto o komunitu starať. Chceli deti i dospelých naučiť, že pohyb je pre náš život rovnako dôležitý ako spánok. Začali organizovať workoutové dovolenky či workshopy.

„Často sa stáva, že človek príde na ihrisko a povie si, že je určené profesionálom, nie jemu. Nevie, čo tam má robiť a ide preč. Ľuďom sa preto snažíme ukázať, že nemusia hneď vedieť urobiť zhyb. Ihriská sú naozaj vhodné pre ľudí bez rozdielu veku alebo výkonnostnej úrovne. Stačí zvládnuť napríklad päť jednoduchých cvikov a dokážu sa veľmi rýchlo zdokonaliť. A potom si uvedomia: Vau! Veď tu mám fitko zadarmo na čerstvom vzduchu a cvičím prirodzene s vlastnou váhou,“ vysvetľuje Dušan.

Prerod človeka jedna na človeka dva je však často veľkou výzvou, preto sa v OCTAGO snažia komunitu edukovať. Na konštrukciách si ľudia napríklad nájdu nálepky s QR kódom, vďaka ktorým hneď uvidia, ako majú na ktorom prvku cvičiť.

„Tak, ako je rodič zodpovedný voči svojim deťom, tak chceme byť my zodpovední voči našim klientom. To je prirodzená morálka. Firma má odrážať hodnoty jej zakladateľov a vracať niečo späť do spoločnosti,“ myslí si Dušan.

Projekt Rozhýb svoju školu sa rozšíril po školách na celom Slovensku. Foto: Octago

Rozhýbali základné školy

Spomínate si, ako to často vyzeralo na hodinách telesnej výchovy? Učiteľ na začiatku rozdelil žiakov na dve skupiny, hodil im loptu a oni mali hrať. Dievčatá zväčša volejbal, chlapci futbal. Dvaja či traja za loptou počas hodiny skutočne utekali. Ostatní stáli na mieste a keď k nim mierila strela, nastrčili svoju tenisku. Učiteľ medzitým vyzbieral od ďalšej hŕstky žiakov posedávajúcich na lavičke malé papieriky. Doniesli ospravedlnenie od rodiča, že dnes cvičiť nemôžu. Lebo. Nejaký dôvod vždy bol. Hodina sa skončila a mnohým odľahlo.

„Telesná výchova na školách často nenaučí dieťa narábať s vlastným telom a nevytvára u neho vzťah k pohybu. Ten však už neskôr vzniká len ťažko,“ hovorí Dušan, prečo s OCTAGO začali pôsobiť práve na základných školách.

Najprv si za vlastné financie urobili test v Piešťanoch. Workout, cirkusová akrobacia, chodenie po lane. Každá trieda počas dňa absolvovala jednotlivé stanovištia a vyskúšala si rôzne typy pohybu. A ohlas bol skvelý. Keď im Nadácia Pontis na projekt Rozhýb svoju školu poslala grant, projekt sa rozšíril po školách na celom Slovensku. Dosiaľ ich bolo desať a ďalších päť na svoj športový deň ešte čaká.

Foto: Octago

Kartu na šport, prosím

Zo základných škôl išli aj do korporácií. „Firmy si často myslia, že zdravý benefit znamená urobiť pre zamestnancov zdravé raňajky raz mesačne, teambuilding na čerstvom vzduchu a vybaviť zľavu do fitness centra. Naplnia rozpočet a očakávajú, že ľudia budú zdraví. Asi 80 percent zamestnancov však pre slabú motiváciu a prílišnú zaneprázdnenosť zľavy nevyužije,“ hovorí Dušan.

V OCTAGO sa preto tento rok začali starať aj o ľudí, ktorí sedia každý deň osem hodín za počítačom. Analyzujú pritom, ako sú ľudia zvyknutí vo firme fungovať, aké majú návyky, ako sa stravujú, sedia, všimnú si nábytok. Potom zorganizujú workshopy pre ľudí a pre firmu navrhnú dlhodobé rozvojové opatrenia, aby sa dostala do zdravého režimu.

„Súčasný životný štýl je taký rýchly, že nám často nedáva priestor na to, aby sme si po práci ešte išli zacvičiť. Preto sa s našimi trénermi snažíme ľudí naučiť, ako kompenzovať negatíva sedavej práce, ako pomocou nenápadných cvikov aktivizovať brucho, trapézy, ramená či zápästia, vyhnúť sa bolestiam krku alebo chrbta a mať tak stále energiu,“ vysvetľuje Dušan.

Zakladatelia Octago – Martin Malast, Dušan Matuška, Marko Rybárik a Patrik Dolinský (zľava). Foto: Octago

Bez strát to nejde

Startup, ktorý zakladali ešte ako študenti, bude čoskoro oslavovať štyri roky. Postupne začali mladí nadšenci robiť aj indoorové konštrukcie, zariaďujú fitness centrá, telocvične či hotely a pre samosprávy zase odštartovali budovanie detských ihrísk i fit strojov pre seniorov. Ľudí tiež berú na aktívnu dovolenku. Ako prví totiž začali organizovať komunitné zájazdy do Chorvátska, počas ktorých spoločne trénujú na workoutovom ihrisku. Aj takto chcú ľudí prilákať k pohybu.

Ani OCTAGO, ktoré dnes tvoria štyria plnohodnotní zamestnanci a ďalších šesť spolupracovníkov, však neobišli problémy. „Prvou hlúposťou, ktorú sme urobili, bolo, že sme firmu založili 16. decembra. Našu zľavu na daňovú licenciu, ktorá mohla platiť až rok, sme tak využívali presne 15 dní,“ smeje sa Dušan.

Hladko niekedy nešli ani objednávky. Zlá komunikácia, meškanie, nezodpovední subdodávatelia, nepodpísané zmluvy. Zákazka na juhu Slovenska istý čas startupistom nedala spávať. „Mesto neustále volalo, že niekto neprišiel alebo niečo chýba a subdodávatelia nám nezdvíhali telefón. Na mnohé situácie sme vtedy ešte neboli pripravení, napriek tomu to nakoniec dopadlo skvele a dnes je toto workoutové ihrisko jedno z najvyťaženejších na Slovensku,“ rozpráva Dušan.

Idem cvičiť na OCTAGO

Prvé dva roky chalani v OCTAGO fungovali sami, z vlastných úspor, z pôžičiek od rodiny. Minulý rok však startup získal investora.

„Ak sa ma pýtaš, čo považujem za najväčší úspech, tak zrejme práve tento moment. Presvedčiť ľudí, že to má zmysel a vypýtať si od nich peniaze s tým, že netušia, ako to celé dopadne, to je výzva. Buď klameš alebo máš naozaj dobrý projekt,“ smeje sa Dušan.

Vzápätí mu však napadne ďalší najväčší úspech. Ľudia už podľa neho vnímajú, čo je workout a občas toto slovo zamieňajú za OCTAGO.

„Firma Termos vymyslela tepelne izolovanú fľašu, ktorej dnes už nikto nepovie inak ako termoska. Tenisky od firmy Botas tiež navždy ostanú botaskami. Presne takí sme chceli byť aj my a malou, milou odmenou pre nás je, že postupne to presne takto ľudia začínajú vnímať,“ hovorí Dušan.

Momentálne sa v OCTAGO snažia dostať na rakúsky trh a záujem o nich prejavil už aj Dubaj. Mladí startupisti chcú totiž ihrisko prepojiť s technológiami. Na konci snaženia by tak mala vzniknúť aplikácia, ktorá na základe nainštalovaného kamerového systému na ihrisku vyhodnotí, koľko zhybov človek zacvičil, v čom by mal pridať či kde robí chyby pri tréningu. Športovca pritom identifikuje pomocou OCTAGO trička s jeho unikátnym kódom.

„Chceme z workoutového ihriska urobiť osobného trénera a práve to Dubajčanov zaujalo. Verím, že budúci rok by naše ihrisko už v Spojených arabských emirátoch mohlo stáť,“ dodáva Dušan.

Nenechajte si ujsť aj